Éric van Hove

Fenduq

1
/
2
2020
7
/
3
2021
2020
Lada 1
Bilden visar utställningen Fenduq.
Gnistrande pärlemor, skinande koppar, polerad mahogny – dessa är några av alla de material som kombineras i Éric van Hoves repliker på avancerade fordonsmotorer. Varje del, från minsta skruv till cylinderhuvud och kamaxel, tillverkas med millimeterprecision av skickliga hantverkare.

I denna sin första soloutställning i Norden, visar Éric van Hove vad människor kan åstadkomma med sina händer. Samtidigt bjuder han in till reflektion över globalt angelägna frågor som fördelning av tillgångar och hållbara produktionsmodeller.

Att van Hove i stor utsträckning arbetar med motorer är ingen slump. Motorn symboliserar industrialiseringen, som i många länder inneburit en avveckling av traditionellt hantverk. Med imponerande handgjorda kopior av komplexa industriella produkter förflyttar van Hove blicken tillbaka till hantverket. Han ser även motorn som en vacker metafor över samhället i stort. Motorn är en konstruktion där varje del bidrar till en fungerande helhet. Alla delar måste anpassas till varandra för att systemet ska fungera.

Sedan 2012 är van Hove baserad i Marocko, ett land där hantverkssektorn sysselsätter 20 procent av befolkningen. I Marrakech driver han Fenduq, en ateljé där ett tiotal hantverkare men också konstnärer, ekonomer och teoretiker arbetar sida vid sida. Namnet Fenduq är en kombination av de arabiska orden ’fenn’ (konst) och ’funduq’ (Maghreb-regionens traditionella arbets- och mötesplatser för resande karavaner). Det är med andra ord en plats för skapande och dialog. Att verka inom ramen för Fenduq innebär en uppvärdering av hur enskilda hantverkare ser på sin egen förmåga. Det är också ett bevis på den kollektiva kapaciteten – såväl inom gruppen som inom hantverksyrket i stort.

I utställningen visas även ett handgjort fordon som faktiskt går att bruka: en elektrisk moped. Under utställningsperioden utvecklas dess fjärde prototyp, i samarbete mellan marockanska, internationella och småländska hantverkare. Här skapas ett möte mellan det lokala och det globala som med glimten i ögat utmanar storföretagens hegemoni på fordonsmarknaden på ett sätt som närmast kan liknas vid Davids kamp mot Goliat.

Éric van Hove föddes 1975 i Algeriet. Han växte upp i Kamerun som son till ingenjörer involverade i utvecklingsprojekt. När han var 14 år återvände familjen till Belgien. Efter studier vid konsthögskolan i Bryssel reste van Hove till Japan, där han tog sin magister- och doktorsexamen. Han är idag bosatt och verksam i Marrakech.

Utställningen är ett samarbete med Fries Museum, Holland, och sker inom ramen för det interregionala projektet Nya Småland. Curator: Jonatan Habib EngqvistTack till: Vandalorums Partners, Kulturrådet, Region Jönköpings län, Värnamo kommun, Skeppshultcykeln

Foto: Anders Bergön

No items found.

Se bilder

No items found.

Press och recensioner

Tidigare utställningar

Se allA