Karin Broos målningar verkar vid första anblicken avslutade. Vi tror oss ganska säkert veta vad det är vi ser. Det faktum att Broos använder fotografiet som metod för att fånga ögonblick, detaljer och motiv till sina målningar kanske bidrar till denna villfarelse. Eller är det innehållet? Den nära familjen, hemmet, gårdens djur och naturen omkring. Så förrädiskt igenkännbart. Men efter bara en kort stund av betraktande drar målningarna sig undan våra försök till definition. Det vackra skapar oro, det nära livets avbildande påminner om att allt har ett slut. Broos måleri är gåtfullt och mångfacetterat.
Broos är utbildad i Holland på Kungliga Konstakademien med de nederländska mästarna närvarande. Vermeers vardagsmotiv och betydelsen av det vi ser i hans målningar får en alltmer underordnad mening när man ger sig tid att försjunka. Det är inte det avbildade som gör att målningarna flera hundra år senare fortfarande berör och fascinerar. Och det är lika lite motiven i Broos måleri som gör att de kryper under huden. Vi ser vad bilderna föreställer men kan ändå inte beskriva dem. Hennes måleri når något inom oss. Kanske en insikt om att vi är ensamma i oss själva, och det förenar oss oväntat som människor. En liten förtröstan i ovissheten.
Karin Broos (f. 1950) är utbildad vid Kungliga Konstakademien i s´Hertogenbosch och idag verksam i Östra Ämtervik, Värmland. Utställningar i urval: House of Sweden, Washington (2018),Swedish American Museum, Chicago (2018), ASI American Swedish Institute, Minneapolis (2017), Prins Eugens Waldemarsudde (2015), Sven Harrys Konstmuseum(2011) och Galleri Christian Larsen (2009, 2011). Broos finns bl.a. representerad på Moderna Museet, Statens Konstråd och i Bonnierska porträttsamlingen, Stockholm.
Curator: Andreas Brännström
Tack till: Kulturrådet, Region Jönköpings län, Värnamo kommun, Vandalorums Partners: Hamrin, Liljedahl, Svenstig
Foto: Anders Bergön