Signe Persson-Melin var en av Sveriges mest tongivande formgivare och keramiker, och fick sitt stora publika genombrott på bomässan H55 i Helsingborg. Hon var en av de första keramikerna i landet att driva egen verkstad på 1950-talet och blev på 1970- och 1980-talen ledande formgivare för företag som Höganäs, Boda Nova och Rörstrand. 1985 utnämndes hon till Sveriges första professor i keramik- och glasformgivning. Och efter det – när de flesta skulle ha valt att gå i pension – började Persson-Melin istället utveckla en rad nya formgivningssamarbeten med framstående svenska producenter.
Att som formgivare hålla sig relevant i åtskilliga decennier är svårt. En ännu större utmaning är att skapa föremål som behåller sin dragningskraft över alla dessa år. Att Persson-Melin lyckats med båda bedrifterna är troligen ett resultat av att hon aldrig följt trender. Hon arbetade tidigt fram ett eget formspråk och en rad prioriteringar som hon sedan hållit fast vid, oavsett uppdrag. I sitt arbete har vardagens behov av funktion och skönhet alltid kommit i första rummet. I sitt uttryck har hon sökt just estetisk hållbarhet, utstrålning och attraktionskraft. I sitt formspråk har hon lyckats kombinera det rustika och eleganta till en tidlös enkelhet.
Denna utställning vill synliggöra Persson-Melins konsekvens. Utställningen är därför inte kronologiskt uppbyggd utan istället indelad i ett flertal teman vilka präglat Persson-Melins karriär. De första avsnittet med olika teman lyfter fram Persson-Melins utforskande av att ge ytan liv genom reliefmönster och stämpling. Det andra avsnittet utgår från hennes stora intresse för olika material och i synnerhet för lera. Det tredje avsnittet fokuserar på hennes unika former.
Tack till: Kongamek, Eriwood, Kulturrådet, Region Jönköpings län, Värnamo kommun
Utställningen är producerad av Vandalorum och formgiven av TAF.
Curator: Elna Svenle
Foto: Patrik Lindell & John Nelander